بررسی در مورد چگونگی عبادت 14 صفحه + doc

كارهایی را كه ما انجام می دهیم اگر برای رضای خدا باشدعبادت استگرچه مانند كسب و كار تحصیل علم ازدواج و یا خدمت به مردمبرای رفع نیازهای خود و یا جامعه باشد

فرمت فایل: doc

تعداد صفحات: 14

حجم فایل: 9 کیلو بایت

قسمتی از محتوای فایل و توضیحات:

عبادت چیست؟

عبادت هدف آفرینش ماست.قرآن میفرماید:

((و ما خلقت الجن والانس الا لیعبدون ))

كارهایی را كه ما انجام می دهیم اگر برای رضای خدا باشدعبادت است گرچه مانند كسب و كار تحصیل علم ازدواج و یا خدمت به مردم برای رفع نیازهای خود و یا جامعه باشد.

آنچه یك امر را عبادت میكند آنست كه برای انگیزه ای مقدس انجام شود كه به تعبیر قرآن رنگ خدایی (صبغه الله)داشته باشد.

عبادت فطری است

بعضی كارهای ما بر اساس عادت است و برخی بر اساس فطرت.آنچه عادت است هم میتواند با ارزش باشد مثل عادت به كارهای خوب و هم میتواند بی ارزش باشد مانند عادت به سیگار .اما اگر امری فطری شد یعنی بر اساس فطرت و سرشت پاكی كه خداوند در نهاد هر بشری قرار داده است انجام شد با ارزش است .

امتیاز فطرت بر عادت آنست كه مكان و زمان جنس و نژاد و سن و سال در آن تاثیری ندارد و هر انسانی از آن جهت كه انسان است آنرا دارا می باشد مانند علاقه به فرزند كه اختصاص به منطقه و نژاد خاصی ندارد و هر انسانی فرزندش را دوست میدارد .اما مسائلی مانند شكل و فرم لباس یا غذا از باب عادت است و در مكانها و زمانهای مختلف متفاوت است.در بعضی مناطق چیزی مرسوم است كه در جاهای دیگر مرسوم نیست .

عبادت و پرستش نیز یكی از امور فطری است و لذا قدیمی ترین زیبا ترین و محكم ترین آثار ساختمانی بشر مربوط به معبدها بتكده ها و آتشكده هاست.

البته در شكل و شیوه پرستشها تفاوتهای زیادی دیده می شود.یكی تفاوت در معبودها كه از ستایش سنگ و چوب و بتها گرفته تا خدای عزیز ویكی در شكل و شیوه عبادت كه از رقص و پای كوبی گرفته تا عمیق ترین و لطیفترین مناجاتهای اولیاء خدا تغییر می كند.

هدف انبیاء نیز ایجاد روح پرستش در انسان نبوده است بلكه اصلاح پرستش در ورد شخص معبود و شكل عبادت است .

هنرها و هزینه های سنگینی كه در ساختمان كلیساها كنیسه ها معابد هندوها و مساجد مصرف می شود مقدس شمردن پرچم وطن و قهرمانان ملی عشق ورزیدن به كمالات و ارزشها ستایش و جان فشانی به خاطر افراد و یا حتی اشیاء همه و همه جلوه هایی از روح پرستش در وجود آدمی است .

انها هم كه خدارا پرستش نمی كنند یا مال و مقام یا هسر و فرزند یا مدرك و مكتب و راه و روش خود را میپرستند و در راه آن تا مرز جانفشانی و دلباخته گی پیش می رود و هستی خود را فدای معبودشان میسازد.پرستش در انسان یك ریشه عمیق فطری دارد گرچه انسان خود ازآن غافل باشد به قول مولوی:

همچومیل كودكان با مادران سر میل خود نداند در لبان

خداوند حكیم هر میل و غریزه ای را در انسان قرار داده وسیله ارضاءو تامین آنرا نیز در خارج ایجاد كرده است .اگر تشنگی در انسان پیدا میشود آب آفریده و اگر گشنگی است خدا خلق كرده است .

اگر غریزه جنسی در انسان قرار داده برای او همسر خلق كرده.اگر قوه شامه آفرید بوییدنی ها را نیز آفرید .یكی از احساسات عمیق انسان میل به بی نهایت است عشق به كمالات است .علاقه به بقا است كه رابطه با خداوند و پرستش او تامین كننده این تمایلات فكری است.نماز و عبادت رابطه انسان با سرچشمه كمالات انس با محبوب واقعی وپناهندگی به قدرت بی نهایت است .

عمق پرستش:

پرستش عملی است كه ما ظاهر آنرا یك نوع خضوع میبینیم اما عمق زیادی دارد پرستش بر خاسته از جان است بر خاسته از معرفت است بر خاسته از توجه است برخاسته از توجه است بد خاسته از تقدس است برخاسته از ستایش است بر خاسته ازنیایش است بر خاسته از التجاع و استعانت است بر خاسته ازعشق به كمالات معبود است .

آری پرستش صحیح عملیست در ظاهر ساده ولی تا مسائل فوق نباشد آن پرستش از انسان سر نمی زند.پرستش یعنی دل كندن از مادیات و پرواز دادن روح یعنی پارا فراتر از دیدنی ها و شنیدنیها نهادن .پرستش تامین كننده عشق انسانهاست كه گاهی با ثنا و ستایش و زمانی با تسبیح و تقدیس و پاره ای اوقات با شكر و اظهار تسلیم ادب خود را نسبت به پروردگار اظهار میدارد.

مدار عبادت ثابت است

همانگونه كه كرات آسمانی و زمین در عین حركتهای مختلف وضعی و انتقالی همواره مدار ثابتی دارند عبادت نیز با همه شكلها و صورتهای مختلفشان بر مدار ثابتی قرار دارند كه آن رضای خداوند است گرچه شرایط زمانی و مكانی فردی و اجتماعی نوع حركت در این مدار را عوض میكند.مثلا مسافرت نمازرا دو ركعتی میكند و بیماری شكل نماز را تغییر می دهد اما همه اینها نماز است و بر مدار یاد خدا و رضای و انجام فرمان او قرار دارد ((اقم الصواه لذكری)).

روحیه عبادت

عبادت غذای روح است و همانطور كه بهترین غذا آن است كه جذب بدن شود بهترین عبادت آن است كه جذب روح شود یعنی با نشاط و حضور قلب انجام گیرد .

غذای زیاد خوردن كار ساز نیست غذای مفید خوردن مهم است .لذا پیامبر اكرم (ص)به جابر ابن عبدالله انصاری فرمود :

((ان هذا الدین لمتین فاوغل فیه برفق و لا تبغض الی نفسك عباده الله))

همانا دین استوار است پس نسبت به آن مدارا كن(و زمانی كه امادگی روح نداری عبادت را بر خود تحمیل نكن )كه به عبادت در نزد تو مبغوض میشود.

میانه روی در عبادت:

هنگامی روحیه عبادت در انسان زنده میماند كه انسان در انجام آن میانه رو باشد لذا در كتب حدیث روایاتی با عنوان :باب الاقتصاد فی العباده نقل شده است.

همانگونه كه انسان وقتی سالم است كه میان اندامش تناسب داشته باشد و اگرعضوی بزرگتر و كوچكتر از حد معمولش باشد ناقص الخلقه است در امور معنوی نیز انسان باید ارزشها را بطور هماهنگ در خود پرورش دهد.

استاد شهید مرتضی مطهری نقل میكند كه عمر و عاص دو پسر داشت یكی طرفدار حضرت علی و دیگری طرفدار معاویه .روزی پیامبر به فرزند خوب عمر عاص (عبد الله)فرمود :شنیده ام كه تو شبهار ا به عبادت و روزها را به روزه میگذرانی گفت بله یا رسول الله پیامبر فرمود :من این را قبول ندارم

در روایات میخوانیم كه:

((ان للقلوب اقبالا و ادبارا)).

روح مردم گرایش و فرار دارد هر گاه رو میكند و گرایش دارد بهرگیری كنید و هرگاه آمادگی ندارد به او فشار نیاورید كه ناخود آگاه عكس العملی منفی نشان میدهد.

در سفارشات اسلامی آمده كه اوقات خود را 4قسمت كنید و هر سهمی را برای تفریح و لذت بگذارید كه اگر اینگونه عمل كردید برای كارهای دیگر نشاط خواهید داشت.

قرآن كریم به یهودیانی كه در روز استراحت و تعطیل به سراغ ماهیگیری و كارهای دیگر میرفتند عنوان متجاوز می دهد:

((و لقد علمناالذین اعتدوا منكم فی السبت)).

ما از متجاوزین روز شنبه (كه حریصانه به سراغ كار رفتند)آگاهیم.

بهر حال حفظ نشاط و روحیه در عبادت یك اصل است كه با میانه روی حاصل می شود.

عبادت و دریافتها

عبادت وسیله دریافت امدادها و الطاف الهی است.

((و اعبد ربك حتی یاتیك الیقین)).

آنقدر عبادت كن تا به درجه یقین برسی.

حضرت موسی برای دریافت كتاب آسمانی تورات 40 شبانه روز در كوه طور به عبادت و مناجات پرداخت و پیامبر گرامی اسلام برای دریافت وحی مدتهای طولانی را غار حرا به عبادت مشغول بود.در روایت آمده است:

((من اخلص العباده لله اربعین صباحا ظهرت ینابیع الحكمه من قلبه علی لسانه)).

هر كس 40 شبانه روز تمام كارهایش رنگ عبادت و خلوص داشته باشد خداوند چشمه های حكمت را از قلبش به زبانش جاری می سازد.

پس عبادت خالصانه دانشكده ای است كه 40 روزه فارغ التحصیلانی حكیم پرورش میدهدكه حكمت را از سرچشمه الهی دریافت و به دیگران پرداخت میكند.

 


از این که از سایت ما اقدام به دانلود فایل ” بررسی در مورد چگونگی عبادت ” نمودید تشکر می کنیم

هنگام دانلود فایل هایی که نیاز به پرداخت مبلغ دارند حتما ایمیل و شماره موبایل جهت پشتیبانی بهتر خریداران فایل وارد گردد.

فایل – بررسی در مورد چگونگی عبادت – با کلمات کلیدی زیر مشخص گردیده است:
عبادت فطری است;روحیه عبادت;عبادت غذای روح است

جعبه دانلود

برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل


شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *