تحقیق خصوصی سازی 41 صفحه + doc

این مقاله با هدف طرح راه كارهای اجرای اصل 44، در چهار بخش سازماندهی شده است در بخش اول، مفهوم خصوصی‌سازی و زیر بناهای فكری آن تشریح می شود در بخش دوم مفهوم توسعه ارائه می شود در بخش سوم به راه كارهای اجرای اصل 44 و بخش چهارم به جمع بنـدی و نتیجه گیری اختصاص یافته است

فرمت فایل: doc

تعداد صفحات: 41

حجم فایل: 30 کیلو بایت

قسمتی از محتوای فایل و توضیحات:

مقدمه

گرایش كشورهای جهان سوم به خصوصی سازی قبل از آنكه زاییده نیاز واقعی پدیدار شده از متن اقتصادی شان باشد، از فشارهای محیطی و تمایل به همگامی با اقتصاد جهانی منتج شده است. این كشورها از خصوصی سازی، انتظاراتی از قبیل تغییر مدیریت دولتی به مدیریت خصوصی كه تصمیم هایش بر اساس نفع شخصی است، جایگزینی اهداف اداری مبتنی بر مسائل سیاسی به اهداف تجاری و انگیزه سودآوری، تخصیص منابع مالی به سرمایه گذاری بر مبنای كارایی آنها، كاهش فرصتهای بهره برداری از امتیازات توسط اشخاص ذی‌نفع، كاهش فساد در اداره شركتها، گسترش امكانات برای تسریع رشد و توسعه اقتصادی داشتند.

خصوصی سازی در ایران در سال های 1341-1342به عنوان یكی از اصول انقلاب سفید معرفی شد و روند جدید خصوصی سازی در ایران از سال 1368 به بعد و در چارچوب سیاستهای اقتصادی دولت و برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و بر اساس مصوبه دولت وقت به منظور دستیابی به اهداف ارتقای كارایی فعالیتها، كاهش حجم تصدی دولت در فعالیتهای اقتصادی و خدماتی غیرضروری، ایجاد تعادل اقتصادی، استفاده بهینه از امكانات كشورانجام پذیرفت. خصوصی سازی در ایران، دارای نتایج و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی زیادی بوده است.

این مقاله با هدف طرح راه كارهای اجرای اصل 44، در چهار بخش سازماندهی شده است: در بخش اول، مفهوم خصوصی‌سازی و زیر بناهای فكری آن تشریح می شود. در بخش دوم مفهوم توسعه ارائه می شود. در بخش سوم به راه كارهای اجرای اصل 44 و بخش چهارم به جمع بنـدی و نتیجه گیری اختصاص یافته است.

ایجاد و رشد و توسعه حس مشترك «ما» به جای من و تو، یكی از نیرومندترین ابزارهای فرهنگی تحقق اصل 44 است.

1- خصوصی سازی

واژه خصوصی كردن و خصوصی گرایی برای اولین بار در زبان انگلیسی در سال 1983 در فرهنگ لغت دانشگاهی جدید وبستر چاپ و رسما تصویب شد. از واژه خصوصی كردن، معانی متفاوتی به ذهن خطور می كند. یكی ازطرق تبیین معنی این واژه، ارتباط دادن آن با فعالیتها واقدامات دولت درجهت تامین كالاها و خدمات است. اما كاربرد واژه خصوصی‌سازی برای فروش دارایی های بخش عمومی، پدیده بارز دهه 1980است، ولی حوزه های مختلف فعالیت را برای آن تشریح كرده اند. از این رو مفهوم خصوصی سازی گسترش یافته است و چهار رویكرد نسبت به خصوصی سازی وجود دارد:

الف- خصوصی سازی سنتی كه عایدات دولت را از محل فروش دارایی های دولتی یا برای تعادل پرداخت از طریق جریان ورود سرمایه گذاری خارجی تحت فشار قرار می دهد.

ب- تغییرات ناگهانی

اگرچه خصوصی سازی برای كشورهای تابع اقتصاد بازار و نظام سرمایه داری آثار مثبت به دنبال داشته است، ولی برای كشورهای جهان سوم از جمله ایران چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب آثار زیانباری به دنبال داشته است، كه مبین ناهمگونی و ناسازگاری بین خصوصی سازی به عنوان ابزار رشد و توسعه اقتصادی با سایر ساختارهای اجتماعی-فرهنگی و انسانی و… است

و برخوردهای اجتماعی ناشی از برنامه اصلاحات اقتصادی را به حداقل می‌رساند و خصوصی سازی با سرعت زیاد، سلب مالكیت را از دولت دنبال می كند.

ج- تغییر شكل مالكیت جمعی، كه سعی می‌كند به سرعت مالكیت هزاران موسسه دولتی را در مقیاس بزرگ و متوسط به مالكان خصوصی واگذار كند و انتقال دهد.

د- خصوصی سازی داخلی كه كنترل موسسات دولتی را به گروه های داخلی مانند مدیریت و كارگران واگذار می كند.

خصوصی سازی، هرگز موضوع ساده انتقال دارایی های دولتی به بخش خصوصی نیست، بدین علت كه سیاست های برگزیده نمی‌توانند تابع بازار باشند، ولی آزادی ورود و خروج از بازار را فراهم می كنند. بنابراین دولتها برای خصوصی سازی مشوق هایی به كار برده اند و محدودیت هایی هم وضع كرده اند تا از عهده ضرورتهای سیاسی برآیند. از این رو می توان خصوصی سازی را به صورت های زیر تعریف كرد:

الف- خصوصی سازی به صورت چرخش مدیریتها از سیستم دولتی به خصوصی در بخشهای عمده ای از صنایع تعریف می شود.

ب- خصوصی سازی شركتهای دولتی، یعنی تغییر فضای حاكم بر فعالیت شركت با حفظ بافت اصلی فعالیت، به گونه ای كه فضای مذكور تغییر یابد وشرایط بازار بر نحوه كاركرد شركت تاثیر گذارد تا انگیزه‌ها و مكانیسم های بخش خصوصی ملاك تصمیم گیری قرار گیرند.

 


از این که از سایت ما اقدام به دانلود فایل ” تحقیق خصوصی سازی ” نمودید تشکر می کنیم

هنگام دانلود فایل هایی که نیاز به پرداخت مبلغ دارند حتما ایمیل و شماره موبایل جهت پشتیبانی بهتر خریداران فایل وارد گردد.

فایل – تحقیق خصوصی سازی – با کلمات کلیدی زیر مشخص گردیده است:
خصوصی سازی;مفهوم خصوصی سازی;مفهوم توسعه;بعد فرهنگی خصوصی سازی;بعد اجتماعی خصوصی سازی;تعریف و نهادینه كردن باورهای فرهنگی

جعبه دانلود

برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل


شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *