سرمایه سازمانی به عنوان مزیت رقابتی سازمان 18 صفحه + rar

چکیده عناصری که سرمایه سازمان یا سرمایه شرکت را تشکیل می دهند که به ترتیب فرهنگ، ساختار و یادگیری سازمانی آن هستند، می توانند یک منبع مزیت رقابتی باشند این مقاله تلاشی است برای ارزیابی سرمایه سازمانی از دیدگاه مبتنی بر منبع مقاله حاضر، یک چارچوب مفهومی است که از بررسی گسترده در مورد ادبیات آن، یک چارچوب ارزیابی برای سرمایه معنوی توسعه داده می شود

فرمت فایل: rar

تعداد صفحات: 18

حجم فایل: 116 کیلو بایت

قسمتی از محتوای فایل و توضیحات:

فهرست مطالب

  • چكیده
  • مقدمه
  • منابع و قابلیت ها
  • ویژگی های تعریف كننده منابع و قابلیت های استراتژیك
  • سرمایه فكری، سرمایه سازمانی و مزیت رقابتی پایدار
  • جدول 1: سرمایه سازمانی و ماتریس ارزیابی
  • فرهنگ و مزیت رقابتی پایدار
  • ساختار و مزیت رقابتی پایدار
  • یادگیری سازمانی و مزیت رقابتی پایدار
  • بحث و نتیجه گیری
  • منابع

1- مقدمه

منشا دیدگاه مبتنی بر منبع (RBV) مزیت رقابتی، به عنوان یك جریان تحقیقی، می تواند به سال 1984 و به چاپ مقاله معروف ورنرفلت(1984) برگردد. از آن موقع به بعد، با كمكهای محققان مختلف (بارنی، 1991؛ گرانت، 1991؛ پتراف، 1993؛ آمیت و شومیكر، 1993؛ بلك و بوال، 1994؛ تیس و دیگران، 1997)، این تئوری توسعه یافت. این تئوری از طریق دو اصل اساسی حمایت می شود. موضوع اولین اصل این است كه منابع طبیعی به طور غیریكنواخت بین سازمانها توزیع می شود و این، تفاوتهای عملكرد سازمان را توضیح می دهد.

دومین اصل بیان می دارد كه مالكیت یا كنترل منابع و قابلیتهای ممتاز به شركت امكان حفظ مزیت رقابتی را می دهد. این اصل دوم، از تخریب یك استراتژی مبتنی بر منبع توسط رقبا جلوگیری می كند. این وضعیت زمانی آشكار می شود كه سازمان، منابع و قابلیتها را با ویژگی هایی كنترل كند كه تقلید از آنها سخت بوده و نارسایی در بازار وجود داشته باشد(لیپمن و دوملت، 1982؛ بارنی، 1986؛ 1991؛ پتراف، 1993؛ گرانت، 1991؛ پریم و بوتلر، 2001).

با وجود این، باید توجه شود كه همه دارایی هایی كه یك شركت دارد یا در كنترل آن است دارای ارزش استراتژیك یكسانی نمی باشند. بعضی منابع نسبت به منابع دیگر می توانند دارای ارزش بیشتری باشند و اینها، همان دارایی های نامشهود هستند(ایتامی و روحل، 1987؛ هال، 1992؛ 1993؛ بارنی، 1991؛ گرانت، 1991؛ 1996).دارایی های یاد شده سرمایه معنوی هم نامیده می شوند و طیف گسترده ای از عناصری مانند دانش، شهرت و اعتبار، فرهنگ یا تكنولوژی را در بین عناصر دیگر شامل می شوند. درك ارزش های استراتژیك مختلف عناصر گوناگون سرمایه معنوی یا داراییهای دانشی، به عنوان كارهای تجربی هال (1992،1993) كه سلسله مراتبی برای منابع نامشهود برقرار می كند، حایز اهمیت است.

مطالعات زیادی روی تشریح ماهیت سرمایه معنوی یا منابع دانشی و پیشنهاد مدلهایی برای مدیریت آن متمركز شده اند(كاپلن و نورتون، 1992؛ بونیتس، 1996؛ بروكینگ، 1996؛ سینت-اونجه، 1996؛ ادوینسون و میلون، 1997؛ سوی بای، 1997؛ یوروفروم، 1998؛ سی آی سی، 2003). از بررسی تفصیلی این مدلها، ایده طراحی چارچوبی كه امكان ارزیابی استراتژیك سرمایه معنوی براساس یك دیدگاه تئوریكی قوی به عنوان دیدگاه مبتنی بر منبع را بدهد بوجود آمده است. ادبیات سرمایه معنوی، فقدان این نوع بررسی را نشان می دهد و می تواند دیدگاه های بسیار مفیدی را از رقبای علمی آن كسب نماید.

این مقاله در سه بخش اصلی توسعه داده می شود. نخست، مفاهیم اصلی دیدگاه مبتنی بر منبع و همین طور ویژگیهای

خیلی مرتبط منابع استراتژیك و قابلیتها، كه در بررسی های قبلی یافت شده اند، جمع آوری و ارائه می شود. سپس، یك چارچوب ارزیابی تئوریكی ارائه می گردد. دربخش دوم، ماهیت سرمایه معنوی از طرح ” مركز پژوهش جامعه دانش اسپانیا ” تشریح شده و در بخش آخر، دانش سازمانی توصیف و براساس مدلی كه قبلا برای یكپارچه سازی نتایج بدست آمده از تحلیل دیدگاه مبتنی بر منبع و مدل توصیفی قبلی برای ارزیابی و مدیریت سرمایه معنوی ایجاد شده، ارزیابی می شود. سرانجام، نتایج اصلی ناشی از ارزیابی سرمایه سازمانی ارائه می گردد.

 


از این که از سایت ما اقدام به دانلود فایل ” سرمایه سازمانی به عنوان مزیت رقابتی سازمان ” نمودید تشکر می کنیم

هنگام دانلود فایل هایی که نیاز به پرداخت مبلغ دارند حتما ایمیل و شماره موبایل جهت پشتیبانی بهتر خریداران فایل وارد گردد.

فایل – سرمایه سازمانی به عنوان مزیت رقابتی سازمان – با کلمات کلیدی زیر مشخص گردیده است:
مدیریت نیروی انسانی;سرمایه فکری;مدیریت دارایی;ساختارهای سازمانی;مزیت رقابتی

جعبه دانلود

برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل


شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *