گزارش كارآموزی سیستم جرقه در نمایندگی پارس خودرو 43 صفحه + doc

گزارش كارآموزی سیستم جرقه در نمایندگی پارس خودرو در 43 صفحه ورد قابل ویرایش

دسته بندی: گزارش کارآموزی و کارورزی

فرمت فایل: doc

تعداد صفحات: 43

حجم فایل: 32 کیلو بایت

قسمتی از محتوای فایل و توضیحات:

گزارش كارآموزی سیستم جرقه در نمایندگی پارس خودرو در 43 صفحه ورد قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان صفحه

سیستم جرقه 1

پمپهای سوخت 5

وقتی كه توانایی موتور كم است 10

پمپ سوخت الكتریكی 14

پیچ كاربراتور 19

ترموستات 22

تعمیر سوپاپ و سر سیلندر 26

چرخ دنده های جلو موتور و تنظیم آنها 31

تعمیر شاتون ، میل لنگ و یاتاقان 39

كلیات مربوط به میل لنگ 48

جوشكاری میل لنگ های شكسته 59

سیستم جرقه – قسمت شمع ها

میزان كار آیی شمع ها بطور معمول 10000 مایل می باشد اما توصیه می شود كه هر 3000 مایل یك بار شمع ها را باز كرده و آنها را تمیز و بررسی كرده و مجدداً ببندید و یا همچنین در اكثر مواقعی كه موتور شرایط كار كرد خوبی ندارد . اكثر شمع های امروزی به طور یك تكه ساخته شده جنس عایق آنها سرامیك بوده و از بدنه ای محكم و پر قدرت برخوردارند . برای باز كردن شمع ها به روش زیر عمل كنید :

ابتدا وایرهای ولتاژ بالا را از شمعها جدا كرده و وایر مربوط به هر شمع را علامت بزنید همواره دقت داشته باشید كه وایرها را با وسایل نوك تیز علامت گذاری نكنید زیرا ممكن است لایه های محافظ عایق شمع ها آسیب ببینید ، اگر شمعها قبلاً درست بسته شده باشند باز كردن آنها آسانی می باشد . توصیه اكید آن است برای باز كردن شمع ها از آچار بكس ، رینگی یا آچار مخصوص شمع استفاده كنید . در هنگام استفاده از آچار ها دقت كنید كه درست تا انتهای در شمع فرو رفته باشند و به طور اریب (به سمت یك طرف) قرار نگرفته باشند زیرا این كتر باعث ضربه زدن به عایق (چینی یا سرامیك) شمع خواهد شد . بعد از باز كردن شمع ها و وارسی نمودن و ان را تمیز كرده ، مقدار دهانه شمع را بررسی كنید . (بافیلر مخصوص شمع ) سپس قبل از بستن شمعها رزوه های آنها را با روغن موتور مقدار چرب كرده و آنها را ببندید .

برای بستن شمعها به طریقه زیرعمل كنید :

– تا جایی كه ممكن است شمعها را با دست سفت كنید .

– سپس با استفاده از یك آچار مناسب (طبق دستور العمل های سازنده ) آنها را سفت كنید . هیچگاه شمعها را بیش از حد سفت نكنید .چون در این صورت در هنگام سرویس بعدی برای باز كردن آنها با مشكلات زیادی مواجه خواهید شد . لازم به ذكر می باشد كه در موتور هایی با آلیاژهای سبك اینكار باعث زدن به رزوه ها شده و ممكن است است صدمات جبران ناپذیری را به موتور وارد می كند .

بعد از تعویض شمعها اطمینان حاصل كنید كه از شمعها یكسان (پایه كوتاه یا پایه بلند ) استفاده می كنید . این مسئله خصوصاً در مواقعی كه از یك جنس مختلف قرار است استفاده شود . اهمیت زیادی پیدامی كند .

بستن شمعها اشتباه ممكن است خصوصاً در سرعتهای بالا مشكلات عدیده زیادی را فراهم آورد . در اشكال زیر مراحل پاك كردن شمعها را مشاهده می كنید .

8- برای جیلوگیری از ورود ذرات معلق به درون سیلندر كه باعث صدمه زدن به موتور می شود . هنگام باز كردن شمع ابتدا اطراف آن را با یك برس نرم تمیز كنید .

9- برای باز كردن شمع حتماً از آچار رینگی یا بكس استفاده كرد و آنها را خوب جا بزنید ، دقت كنید كه بدنه عایق بدنه شمع آسیب نبیند .

10- بدنه رزوه شده شمع را باید با یك برس نرم روغنی شده در یك ظرف سفید پاك كنید . استفاده از برس سیمی توصیه نمی شود .

11- قبل از تنظیم دهانه شمع ابتدا با یك وسیله خاص مقداری الكترود را خم كنید . از نیروی خیلی زیاد استفاده نكنید.

12- هر گونه مواد زاید را از سطح شمع و مركز الكترودها پاك كنید تاجایی كه كاملاً تمیز شود .

13- حال به آرامی الكترود منفی را تا جایی كه توسط شركت سازنده معرفی شده برگردانید . برای اینكار می توانید از یك فیلر سخت استفاده كنید .
بررسی نقایص فنی شمعها

1- شمع سالم : نوك عایق تمیز می باشد و بر نگ قهوه ای روشن می باشد . هیچ روغن یا كربن اضافی در روی آن نیست و الكترودها نیز سائیده نشده اند

2- شمع روغنی : روغن زیاد روی شمع نشانگر سائیدگی رینگها و یا چسبیدن سوپاپ ها باشد در بعضی از مواقع استفاده از یك شمع داغتر مشكل را حل می كند .

3- شمع دوده ای : یك مخلوط غنی به علت عدم صحیح كار كردن سیستم سوخت رسانی می باشد یا به علت استفاده زیاد از ساسات .

4- عایق دودهای :ریتارد بودن یا مخلوط ضعیف باعث بیش از حد داغ شدن عایق شمع می شود .

5- الكترود ای فرساییده شده : افزایش دمای حاصله باعث خورده شده الكترود دمای حاصله باعث خورده شده الكترود ها می شود . شمعها در چنین صورتی باعث تعویض گردد .

6- شمع شل بسته شده : در چنین حالتی گرما باعث خراب شدن رزوه ها می شود . در چنین حالتی شمعها را مجدداً تمیز كرده و ببندید .

7- شمع رسوب كرده (حالت1) : در چنین مواقعی شمعها باید هر 3000 مایل یكبار تعویض شوند .

8- شمع رسوبی (حالت 2) : ذرات این شمع رسوب كرده ولی نیستند در چنین حالتی ذرات را – پاك كرده و مجدداً شمع را ببندید .

9- شمع رسوبی (حالت 3) : با تداوم استفاده حالت دوم ذرات ذوب شده ممكن است باعث اشتعال شده و ممكن است باعث اشتعال غیر هماهنگ در محفظه بشوند .

10- شمع رسوبی (حالت 4) : تشدید سوم كار آیی جایی خواهند رساند كه شمع باید حتماً تعویض شود .

11- شمع رسوبی (حالت 5) : آخرین مرحله شمعهای رسوبی این است كه ذرات كاملاً به بدنه شمع می چسبند . شمع باید حتماً تعویض گردد .

12- شمع ساییده شده : تمامی شمعها را هر 1000 مایل یكبار حتماً تعویض كنید . البته هر شمعی كه سائیده شده است .

پمپهای سوخت (بنزینی) :

پمپ بنزینی مكانیك :

عملكرد : در تحول ضربات مكشی ، چرخش خارج از مركز میل بادامك باعث می شودكه بازوهای متحرك كه دیافراگم را به طرف بالا می رانند حركت كنند و باعث می شود كه سوخت كه به دریچه ورودی یك راهه رانده شود . این مكش باعث بسته شدن دریچه خروجی می گردد. در طول برگشت ضربات ، دیافراگم توسط یك فنر به سمت پایین می رود . فشار سوخت باعث باز شدن دریچه های خروجی می شود و دریه ورودی را می بندند . سپس سوخت از دریچه خروجی وارد كاربراتور می شود .

عملكرد بخش خلاء :

این بخش تركیبی از پمپهایی است كه با یك سرعت ثابت عمل می كند و خشك كنندهاند . چرخش میل بادامك خارج از مركز در این پمپها باعث می شود كه بازوی پمپ فعال شود و حلقه را حركت دهد به سمت پایین دیافراگم براند و هوا را در محفظه خلاء و توسط دریچه ان وارد كند و موتور را خنك كند . در ضربه برگشتی بازوی پمپ ، دیافراگم به طرف بالا حركت می كند و یك محفظه خلا را ایجاد می كند. این بخش به صورت خلاء عمل می كندو هوا را از دریچه ورودی محفظه هوایی می گذرد .

عملكرد پمپ بنزینی :

لازم است كه پمپ بنزین سوخت كافی را برای موتور و تحت شرایطی كه موتور كار می كند و فشار را در خط میان پمپ و كاربراتور به گونه ای نگهدارد كه سوخت حرارت نبیند و مانع از ایجاد بخار شود .

فشار پمپ سوختی باعث می شود كه كاربراتور دریچه سوزنی آن خاموش باشد و باعث شود كه گازوئیل زیادی در محفظه مسطح وارد شود و باعث افزایش مصرف گازوئیل گردد .

آزمایش پمپ سوخت :

این پمپ می تواند با سنجش فشار و بررسی لوله خرطومی و پیمانه ها بررسی شود . با این وسایل می توان پمپ سوخت را بررسی كرد و دیدكه آیا گازوئیل كافی و در یك فشار مناسب وارد موتور می شود یانه .

آزمایش فشار :

برای انجام آزمایش فشار ، باید لوله سوخت را از كاربراتور (ورودی) قطع كرد و آن را به معیار فشار (وسیله) و لوله خرطومی میان ورودی كاربراتور وصل كرد . . وقتی موتور روشن است فشاررا بخوانید . این فشار می تواند در هر بخش ماشین بسته به مدل پمپ و ماشینی كه این پمپ رادارد ، غرق كند . فشار باید ثابت بماند و باز به صفر به آرامی برگردد. (وقتی موتور خاموش می سوزد).

آزمایش حجم وتوانایی :

برای این آزمایش ، لوله خرطومی را به گونه ای به پمپ وصل كنید كه پمپ گازوئیل را به همان اندازه مصرف كاربراتور بفرستد . موتور باید با یك سرعت آرام روشن شود و باید زمان اندازه گیری گردد . به طور میانگین این كار 20 تا 30 ثانیه طول می كشد كه بستگی به پمپ دارد كه دارد آزمایش می شود .

وقتی كه فشار كم است :

فشار كم نشانگر پوسیدگی یك قسمت و فشار زیاد نشانه پوسیدگی تمام قسمته هامی باشد . (شكستگی دیافراگم ، كثیفی دریچه ها یا چسبنده بودن دریچه ها .)معمولاً پوسیدگی پمپ در بخش بازوی متحرك و سنجاق محور در بخش اتصالی دیده می شود . مشص است كه پوسیدگی بسیار جزئی باعث كاهش ضربه به دیافراگم می شود . بخشهای پوسیده باید تعمیر و جایگزین شوند. میله ای كه دیافراگم را به طرف بالا نی راند دارای دریچه روغن است و باعث می شود كه بخار روغن داغ از بخش اتصال هندل به دیافراگم خارج شود. اگر این سر پوش صدمه ببیند ، بخارهای روغن باعث كوتا شدن عمر دیافراگم می شوند .

در سه حالت اول – پوسیدگی یك قسمت ، پوسیدگی جزئی همه قسمتها و شكستگی دیافراگم – با استفاده از وسیله مشخص می شود ولی سوخت بد و بی كیفیت باعث ایجاد مشكل در دریچه ها می شود .

11 ـ سنگ زدن میل لنگ

پس از شستشوی میل لنگ و اندازه گیری قطر ثابت ها و متحرك ها ، میزان سا ئیدگی و هم چنین تعداد دفعاتی را كه میل لنگ قبلاً سنگ خورده است ( مثلاً تعمیر اول یا دوم یا …) مشخص می كنند . حالا بایستی تصمیم گرفته شود كه تا چه اندازه ثابت ها و متحرك ها سنگ زده شود .

سپس میل لنگ را بوسیله دو سه نظام به دستگاه میل لنگ تراش می بندند . بطوریكه نیمی از ضخامت فلنج میل لنگ بوسیله سه نظام گرفته شود و سر میل لنگ نیز همین طور در ابتدای فك های سه نظام بسته شود .

برای سنتر كردن میل لنگ باید ابتداء از متحرك ها شروع نمود . زیرا اگر اول ثابت ها سنگ زده شود . پس از سنگ زدن متحرك ها و تمام شدن كار ، ثابت های میل لنگ خارج از مركز خواهد بود .

پس از بستن میل لنگ بر روی فك های سه نظام ، فك ها را كاملاً سفت ننموده و ابتداء پایه جناغی را در زیر یكی از متحرك ها ( معمولاً نزدیك به وسط میل لنگ ) قرار میدهند .

با شل نمودن فك های سه نظام ، متحرك فوق بایستی كاملاً روی جناغی نشسته باشد . در این صورت میتوان گفت كه میل لنگ تقریباً سنتر شده است . سپس با استفاده از میكرومتر ساعتی پایه دار كه بر روی میز دستگاه قرار گرفته ، عمل سنتر كردن میل لنگ را بطور دقیق انجام میدهند .

میل لنگ روی دستگاه ممكن است چهار حالت زیر را داشته باشد :

عقب یا جلو ( خارج از سنتر افقی ) ، بالا یا پائین ( خارج از سنتر عمودی )

برای سنتر كردن افقی ، ساعت پایه دار را روی میز دستگاه قرار داده و نوك میله ساعت را با لنگ متحرك تماس میدهند . عقربه ساعت را روی صفر گذاشته ، با حركت میل لنگ مقدار انحراف متحرك را مشخص می كنند . سپس مقدار انحراف را به دو تقسیم نموده و باندازه نصف رقم انحراف ،در جهت عكس ، سه نظام را بوسیله دسته مربوطه می چرخانند .

برای سنتر كردن عمودی نیز با همان روش فوق عمل نموده ، میل لنگ را چرخانیده و در جهت ، عمود مقدار انحراف را اندازه میگیرند . سپس با استفاده از پیچ بالای كله گی ، متحرك میل لنگ را بطور عمودی سنتر می نمایند .

لازم بیاد آوری است كه درجات بالای دو كله گی بایستی كاملاً در یك حد معینی ( شماره معین ) قرار گیرند . در غیر اینصورت لنگ متحرك میل لنگ نسبت به ثابت ها حالت تراز نخواهد داشت . پس از تمام شدن عمل سنتر كردن ، بوسیله ، اهرم هیدرولیك كه در قسمت جلو دستگاه قرار گرفته است .

سنگ را تا آخرین نقطه حركت خود به سمت جلو میآورند . سپس بوسیله فرمان دستی كه در سمت راست دستگاه میل لنگ تراش واقع است ، سنگ را آنقدر به سمت جلو میآورند تا بفاصله تقریباً نیم میلیمتر از لنگ متحرك میل لنگ قرار گیرد . حالا لینت را بر روی دستگاه قرار میدهند ( در میل لنگ هائی كه سنگین بوده و طول آنها بیشتر است ، برای از بین بردن لرزش و احیاناً دو پهن شدن لنگ ها از وسیله ای بنام لینت استفاده میشود ) . ضمناً نوك میله ساعت فك دار بالای سنگ را ، بر روی لنگ متحرك طوری تكیه میدهند تا عقربه كوچك یكی دو مرتبه گشته و عقربه بزرگ تقریباً بمیزان كمتر از یك تعمیر ( 10 0/0 اینچ یا 25/0 میلیمتر ) قرار گیرد .

حالا میتوان گفت كه لنگ متحرك سنتر بوده ، لینت نصب شده ، ساعت بالای سنگ ، روی متحرك قرار گرفته و سنگ آماده كار می باشد . لذا دستگاه را روشن كرده تا از چرخش صحیح سنگ و میل لنگ اطمینان حاصل شود . ضمناً با روشن كردن دستگاه ، پمپ آب و صابون نیز شروع بكار میكند .

ابتداء بوسیله فرمان دستی ،سنگ را جلوتر میآورند تا با سنگ زدن ، مقدار خارج از مركز بودن از بین رفته و بصورت دایره در آید ( بار دادن علاوه بر فرمان دستی بوسیله تكمه ذره بار نیز انجام میگیرد ) . در اینحالت بایستی لینت را بر روی لنگ مربوطه بطور مماس قرار داد تا از لرزش میل لنگ جلوگیری شود . سپس باندازه درجات ساعت ، لنگ را بطور كامل سنگ می زنند . در حالیكه سنگ در جا گردش می كند ، بوسیله فرمان دستی كه در سمت چپ دستگاه واقع است ، میل لنگ را حركت افقی میدهند تا تمام سطح لنگ بطور یكنواخت سنگ بخورد . بوسیله میكرو متر ، قطر لنگ مورد نظر را اندازه گرفته و برای تعمیر اول كه اندرسایز ان 0 1 0/0اینچ یا( 25/0میلیمتر ) می باشد از قطر استاندارد كم كرده و با هم مقایسه می كنند . رقم باقیمانده را تا اندازه مورد نظر روی ساعت بالای سنگ قرار داده و بوسیله اهرم ذره بار مقدار بار لازم داده میشود تا عقربه ساعت به صفر برسد . سپس با حركت میل لنگ بروش فوق بقیه سطح لنگ را بطور كامل سنگ می زنند . پس از سنگ زدن هر یك از لنگها، آنها را بوسیله دستگاه پولیش كه در بغل چرخ سنگ نصب شده، پولیش میزنند، تا علاوه بر صیقل شدن آنها ، محل سوراخ مجرای روغن نیز صاف و گرد شود .

مثا ل ـ اگر قطر استاندارد لنگ متحرك میل لنگی 071/3اینچ ( 78میلیمتر ) باشد قطر آن پس از تعمیر اول اینچ 061/3 =010/0 – 071/3 ( 75/77 = 25/0 –78 میلیمتر )خواهد بود . لذا در وهله اول فقط 008/0 اینچ یا 05/0 میلیمتر باقیمانده را برای اطمینان كار ، جهت باز نهائی اختصاص می دهند .

ترتیب سنتر كردن و سنگ زنی لنگ های متحرك در یك میل لنگ موتور شش سیلندر بشرح زیر است :

در مرحله اول ، متحرك های 3و4را كه هر دو در وسط میل لنگ قرار گرفته اند سنتر نوده و سنگ می زنند .

در مرحله دوم : متحرك های 2و5 را بهمان روش فوق سنگ می زنند .

در مرحله سوم ، متحرك های 1و6 را بهمان روش فوق سنگ می زنند .

پس از تمام شدن عمل سنتر و سنگ زدن متحرك ها ، ثابت ها را نیز بهمان روشی كه برای متحرك ها بیان گردید سنتر نموده ، سنگ زده و پولیش می نمایند .

توضیح اینكه برای سنتر نمودن ثابت ها از پیچ تنظیم افقی كله گی هر طرف استفاده می كنند .

12 ـ ترمیم یاتاقان های میل لنگ

علاوه بر روش سنگ زدن لنگ های میل لنگ باندازه های آندر سایز و استفاده از پوسته های یاتاقان هاباهمان اندازه اندرسایز،میتوان ثابت ها ومتحرك های میل لنگ رابوسیله فلزات فولاد،كرم ،نیكل نیزپرنمود.سپس باسنگ زدن،آنهاراباندازه های اولیه (استاندارد)درآورده وازپوسته یاتاقالی استاندارداستفاده نمود.این عمل سبب تقویت بیشترمیل لنگ میگردد.

پركردن ثابت ها لنگ های میل لنگ بروش های زیرانجام مگیرد:

1-روش آبكاری برقی –درلین روش پس ازتمیزكردن میل لنگ،محل هائی كه بایستی آبكاری شوند بوسیله اسید مخصوصی پاك نمودوبقیه نقاط میل لنگ رابارنگ نگهداری رنگ میزنند.سپس میل لنگ رادرمحلول الكترولیت قرارداده ومیل لنگ رابه قطب منفی الكترودوصل می كنند.آبكاری معمولا بافولادبوده ولی ازنیكل یاكرم نیزاستفاده می شود.

درصورت استفاده ازنیكل ،روكش بسیارسختی تشكیل میشود كه پس ازسنگ زدن وپولیش دادن،بهترین سطح بایاقانی رابه وجود می آورد.روكش كرم نیزدارای سختی زیادی بوده ودرمقابل سائیدگی هم بیشتردوام پیدامی كند میل لنگ موتوراتومبیل های مسابقه دارای قدرت وكارآئی بیشتری است ،بعضی اوقات ،سطح ثابت ها ولنگ متحرك های آنهاراروكش كرم می كنند هم چنین مقاومت خیزبادامك هایی میل سوپاپ رانیزبااین روش ،درمقابل سائیدگی بیشترمی نمایند.

 


از این که از سایت ما اقدام به دانلود فایل ” گزارش كارآموزی سیستم جرقه در نمایندگی پارس خودرو ” نمودید تشکر می کنیم

هنگام دانلود فایل هایی که نیاز به پرداخت مبلغ دارند حتما ایمیل و شماره موبایل جهت پشتیبانی بهتر خریداران فایل وارد گردد.

فایل – گزارش كارآموزی سیستم جرقه در نمایندگی پارس خودرو – با کلمات کلیدی زیر مشخص گردیده است:
گزارش کاراموزی سیستم جرقه در نمایندگی پارس خودرو;کاراموزی سیستم جرقه در نمایندگی پارس خودرو;کارورزی سیستم جرقه در نمایندگی پارس خودرو;دانلود گزارش کارآموزی سیستم جرقه در نمایندگی پارس خودرو;سیستم جرقه در نمایندگی پارس خودرو;سیستم جرقه ;نمایندگی; پارس خودرو

جعبه دانلود

برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل


شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *