گزارش کارآموزی کارگاه شرکت زیمنس قسمت روتور 66 صفحه + doc

گزارشی که مقابل روی شما می باشد ماحصل بازدید اینجانب به همراه چند تن از مهندسین و تکنسین ها از شرکت زیمنس در کارگاه Rotor می باشددر تهیه این گزارش سعی بسیار شده تا مطالب از ترتیب و نظم خاصی برخوردار باشد تا خواننده این گزارش از روند انجام کار بصورت گام به گان مطلع گردد جهت حصول به این مهم از روش مشاهده و نحوه انجام کار و ترتیب انجام کار و انطباق م

فرمت فایل: doc

تعداد صفحات: 66

حجم فایل: 67 کیلو بایت

قسمتی از محتوای فایل و توضیحات:

گزارشی که مقابل روی شما می باشد ماحصل بازدید اینجانب به همراه چند تن از مهندسین و تکنسین ها از شرکت زیمنس در کارگاه Rotor می باشد.

در تهیه این گزارش سعی بسیار شده تا مطالب از ترتیب و نظم خاصی برخوردار باشد تا خواننده این گزارش از روند انجام کار بصورت گام به گان مطلع گردد. جهت حصول به این مهم از روش مشاهده و نحوه انجام کار و ترتیب انجام کار و انطباق مشاهدات، دستورالعمل (EMD) استفاده شده است.

در این گزارش سعی بسیار شده مطالب و تصاویر از هماهنگی خاصی برخوردار باشد تا خواننده را در درک مطالب یاری دهد.

مطالب مطرح شده در این گزارش بر اساس (EMD) 1470/000 می باشد. در ضمن یا هماهنگی هایی که مسئولین محترم در آلمان انجام دادند اینجانب توانستم علاوه بر دوره بلیدگذاری روتور مدتی زمان کوتاهی هم در قسمت سیل زنی و دیبور آموزش دیده و تجربه جدیدی کسب کنم.

متاسفانه زمان آموزش دیبور روتور بسیار کوتاه بود و اینجانب موفق به دیدن دیبور کردن روتور E-Type نشدم، بلکه روتور از نوع H را مشاهده کردم. و هیچ مدرک و سندی در اختیارم قرار داده نشده و اپراتورها در جواب سوال من می گفتند که پلیسه گیری کاری تجربی و چشمی است و اینجانب هم تمام توان خود را به کار برده تا بتوانم از این دانش بهره مند شوم.

در پایان از تمام مسئولین قدردانی و تشکر می نمایم که این فرصت را به اینجانب داده اند تا بتوانم از دانش روز بهره مند شوم.

با تشکر از مسئولین محترم

محسن آزاد دهقان

فهرست

عنوان

صفحه

1- مشخصات روتور توربین بخار E-Type

1-1 آشنایی :

این روتور دارای شفتی به طول mm6239 می باشد که برروی این شفت 31 ردیف بلید از نوعهای مختلف می نشینند.

بلیدهای روتور به 3 دسته تقسیم می شوند.

1-TX blades

2-F blades

3-ND blades

بلیدهای TX که 28 ردیف اول را شامل می شوند.

بلیدهای F فقط ردیف 29 را شامل می شوند.

Nd blades with fir-Tree Root هم ردیف 30 و 31 را شامل می شوند.

ردیف 1-24 روتور را پوسته innere casing را پوشش می دهد که HP blades گفته می شود (طبق گفته EMD به آن IP می گویند).

و ردیف 25 تا 29 را پوسته quide blade carrier شامل می شود که به LP می گویند.

و ردیف 30-31 را پوسته Stationary blade ring شامل می شود که LP تقسیم بندی می شوند.

2-1 قسمتهای روتور

1-کاور سر شفت

2-دندانه های سر شفت

3-محل قرارگرفتن یاتاقان

4-محل قرار گرفتن سیگمنت out cassing

5-محل قرارگرفتن سیگمنت inner cassing

6-پوسته inner cassing (st 1-24)

7-سوراخ بالانسینگ

8-پوسته گایلد بلید کریر guid blade carrier (st 25-29)

9-پوسته stationary blade ring (st 30-31)

10-محل بالانس کردن پره ها

11-شفت سیل cassing

12-بیرینگ سیل casing

13-انتهای شفت نشیمنگاه یاتاقان

3-1 تفاوت بلید F و TX:

بلید TX از سمت Pressure Surface صاف و از سمت Suction surface به صورت مخروطی است در نتیجه بلید TX دارای زاویه Conus (مخروطی) می باشد. و شراد از رو به رو به شکل متوازی الاضلاع می باشد.

بلید F: از دو جهت حرکت Root به شراد، دارای 2 زاویه Conuse می باشد.

و شکل شراد آن به صورت Z می باشد.

و دو نوع بلید فوق در Root با هم تفاوتی ندارند.

4-1 تفاوت بلیدهای R و L و روش شناسایی آن ها (blade):

دو نوع blade ثابت در توربین بخار مورد استفاده قرار می گیرد که blade راست (R) و blade چپ (L) می باشد. اگر blade را طوری در مقابل خود برروی میز قرار دهیم قسمت ریشه blade (Root) مقابل ما و قسمت شراد یا caver plate دورتر از ما قرار گیرد و قسمت سطح فشار blade، Soction Surface در پایین و قسمت Pressure Surface در بالا بماند.

اگر خمیدگی به سمت راست باشد یعنی بخار را به سمت راست هدایت کند و blade از نوع R می باشد و اگر خمیدگی به سمت چپ باشد یعنی بخار را به سمت چپ هدایت کند blade از نوع L می باشد.

در توربین بخار E-type همه bladeها از نوع R می باشند.

5-1 تعریف شراد یا cover plate:

منظور از cover plate یا شراد در هر blade به قسمت انتهای blade گفته می شود که بعد از مونتاژ bladeها برروی شیار stage مخصوص خود این cover plateها با یکدیگر تشکیل یک Ring دایره ای شکل می دهند که بعد از تیریم سطح شراد و درآوردن شیار seal، سیل زنی آغاز می شود در Rotor سطح شراد بلندتر از سطح Root می باشد. (برعکس استاتور)

سنگ زنی ما برروی suction surface می باشد.

2- DIBOR

پلیسه گیری (DIBOR) شامل:

1-معرفی ابزار

2-نحوه کار

3-نکات ایمنی

1-2 معرفی ابزار

انواع فرز انگشتی 3mm

مینیاتوری 90

گرندر بلند

دستکش

لباس مخصوص سفید رنگ

شیلد

اسکاچ

پرچمی

انبردستی

شلنگ باد و ارگان

سمباده P80

2-2 نحوه کار:

اپراتورها باید با پوشیدن لباس مخصوص (سفیدرنگ) و دستکش و زدن شیلد و آماده کردن وسایل و ابزار مشغول کار می شوند.

شفت برروی فیکسچرهای مخصوص گذاشته، این شفت بوسیله غلطک هایی بر روی فیکسچرها می چرخد و با فشار دادن یک اهرم پایینی این کار انجام می شود.

اپراتورها ابتدا با انبردست مشغول کندن پلیسه های بلند می شوند

برای زدن تمام پلیسه ها اپراتور در یک سمت نشسته و با چرخش شفت برروی فیکسچر براده برداری می کند و در پایان به سمت دیگر شفت رفته و مشغول گرفتن پلیسه ها به همین طریق می شود.

برای زدن پلیسه ها:

1-GROOVE: ابتدا باید به طریق صحیح نشست به طوری که GROOVE در راستای سینه ما قرار بگیرد و برای زدن GROOVE دست به 3 وضعیت گرفته می شود.

وضعیت دست: DIBOR

الف: بار اول هدف گرفتن پلیسه های کل است، پس تقریباً مینیاتوری 90 موازی ریشه کاجی قرار می گیرد. شکل 572

ب: بار دوم کمی زاویه به مینیاتوری داده و هدف زدن پخ اولیه برروی سطح می باشد.

ج: بار سوم زاویه 45 تا 60 به مینیاتوری داده و زدن سطح و درآوردن شکل مطلوب.

***

نحوه زدن out و in در GROOVE:

الف) حرکت از لبه GROOVE: تا لبتدای برآمدگی کاجی.

ب) از پایین برآمدگی کاجی یک مرتبه به سمت بالا رفته و تا لبه بر آمدگی دوم کاجی حرکت می کنیم و همین کار برای برآمدگی بعدی انجام می دهیم.

ج) در مرحله بعدی یک مرتبه تا انتهای GROOVE می رویم.

د) در آخر هم با فرز مخصوص پولیش می زنیم.

پلیسه گیری سرریشه Fir-tree: براده برداری در حد حرکت یکبار مینیاتوری برروی سطح؛ پلیسه گیری جزئی می باشد.

پلیسه گیری محل نشستن لاک پین یا کلم: پلیسه گیری با مینیاتوری 90 و مقدار براده برداری هم به صورت پخ زیاد یا همانند ریشه کاجی می باشد

پلیسه گیری محل قرارگرفتن پلیت ها: پلیسه گیری در حد تمیز کردن و جزئی می باشد.

پلیسه گیری لبه های شفت (Shaft):

برای پلیسه گیری لبه های سوراخ سر و ته شفت و مشابه آن از فرز انگشتی مخروطی استفاده می کنیم.

پلیسه گیری سطح دندانه:

سطح دندانه های سر شفت هم با مینیاتوری 90 و پخی در حدود mm1 زده می شود.

پلیسه گیری سوراخ های بالانسینگ:

به وسیله فرزگرندر و پرچمی لبه های سوراخ های بالانسینگ در حد جزئی پلیسه گیری و پولیش می شد.

نکته: در ادامه باید گفت کد اپراتور تاکید بسیار به گرفتن مینیاتور با دو دست داشت تا از قلاب و لرزش مینیاتور جلوگیری شود.

سنباده 80 برای شیارهای (innercasing) و سطح دندانه های شفت (shaft) استفاده می شود.

3-2 نکات ایمنی:

1-پوشیدن لباس مناسب

2-استفاده از عینک یا شیلد، دستکش و گوشی

3-مراقبت ویژه از گرندرها و مینیاتوری ها

3- سیل زنی:

سیل زنی شامل:

1-ابزار مخصوص سیل زنی

2-تعریف وسایل

3-انتخاب سیل (seal) و فلت (flat) و محلشان

4-نحوه سیل زنی

5-وضعیت قرارگرفتن قیچی

6-نکته های سیل زنی

7-نکات ایمنی

1-3 ابزارهای مخصوص سیل زنی

1-سوهان نرم

2-انبر سیل صاف کن

3-چکش پنوماتیکی

4-قلم های مناسب

5-چکش و قلم

6-قیچی seal بُر

7-قیچی Flat بُر

8-شلنگ باد

9-گوشی ایمنی

10-دستکش مخصوص

11-پلکان مخصوص

12-گریس

13-ساپورت

14-میله و تسمه

15-تیغه ی اره لنگ

2-3 تعریف وسایل:

1-چکش پنوماتیک: چکش پنوماتیک وسیله ایست که با ضربات پی در پی وایر کالک را در نوار سیل می کوبد و از خارج شدن نوار سیل از محل خود جلوگیری می کند.

2-قلم فولادی: قلم فولادی در داخل چکش پنوماتیک قرار می گیرد و با کمک ضربات چکش وایر (flat) کالک را در داخل شیار می کوبد. لبه این قلم به صورت تخت و ضخامت آن معمولاً 0.1 mm کمتر از ضخامت فلت flat می باشد. همچنین نوک قلم دارای یک قوس مختصری می باشد تا در موقع حرکت برروی flat کناره قلم گیر نکند.

3-رگولاتور هوای فشرده: رگولاتور هوای فشرده در مسیر هوای ورودی به چکش قرار می گیرد تا به کمک آن مقدار هوای ورودی به چکش را تنظیم کنیم. با تظیم مقدار فشار هوا مقدار نیروی ایجاد شده به کمک چکش تنظیم می شود.

3-3 انتخاب سیل و فلت و محلشان

ابتدا طبق مدارک موجود و نقشه محل های سیل زنی را مشخص و با ماژیک حروف انگلیسی را روی پوسته معین کرده به طوری که از نقشه و اطلاعات موجود پیروی کند. seal و flat مناسب را انتخاب کرده و با محاسبه:

محیط شفت (shaft) = (عدد پی) قطر شفت (قسمت مورد نظر)

یک سیل و یک فلت (Flat) را از بسته ی اصلی بریده و به عنوان شابلون استفاده می کنیم و طبق مدارک به تعداد لازم به اندازه ی شابلون از سیل ها و فلت ها (Flats) می بریم و دسته می کنیم.

4-3 نحوه ی سیل زنی seal:

ابتدا سیل ها را از نقطه ی شروعش حدود cm15-10 درون شیار قرار داده

تذکر: چیدمان سیل ها به صورتی است که سیل های فرد در یک خط و سیل های زوج در یک خط مستقیم قرار دارد که اگر از پهلو نگاه کنیم ردیف زوج ها حدوداً cm10 پایین تر قرار گرفتند

بعد از جااندازی سرسیل ها – مفتول یا Flat مورد نیاز را هم به فاصله ی حدود cm10 پایین تر از نقطه ی شروع درون سیل ها قرار می دهیم و با چکش و قلم (سرقلم همانند زاویه به پهنای قلم دستگاه سیل زنی می باشد) ضرباتی برروی Seal و Flat زده تا در محل مناسب بنشیند.

سیل (seal) سمت اگزاز: seal سمت اگزاز و flat سمت ژنراتور است.

سیل های سمت ژنراتور: seal سمت ژنراتور و Flat سمت اگزاز،؛ حالت seal و Flat درون guide استوانه ی بالانس سیگمنت innercasing به صورتی است که Flat، به سمت داخل (ژنراتور) و seal به سمت خارج بوده (اگزاز) نحوه ی چیدمان flat و seal به صورتی است که بخار به هدر نرود.

پس از اتصال seal و Flat شروع به سیل زنی می کنیم که نقطه ی شروع سیل زنی با نقطه ی شروع Flat آغاز می شود و معمولاً اپراتورها 20 (درجه) پایین تر از بالای شفت را نقطه ی شروع درنظر می گیرند که با ایستادن برروی پلکان مخصوص و مسلط شدن به کار با چکش پنماتیکی بیشترین حرکت را برروی seal و Flat داشته باشند.

تذکر: قلم مورد با پهنای Flat هم خوانی داشته باشد.

هنگام سیل زنی ابتدا اعداد فرد و بعداً اعداد زوج زده می شود و حرکت تا جایی که اپراتور به راحتی چکش را حرکت دهد ادامه می یابد.

نکته: در هنگاک زدن seal و Flatها، آن ها صاف و مرتب کنار یکدیگر برروی زمین قرار می دهیم مانند موهای بلند که به طور منظم شانه شده اند.

تذکر: باید دقت شود در هنگام سیل زنی حرکت قلم برروی Flat مربوطه باشد در غیر این صورت Flat خراب می شود.

اپراتور دیگر با سیل صاف کن جلوتر حرکت کرده و sealهای موردنظر را می کشد و در جایش نگه می دارد.

پس از زدن sealها تا حد امکان شفت باید بچرخد و برای چرخاندن از سمت ژنراتور به وسیله ی یک میله ی بلند توپر cm50 که درون سوراخ سر شفت گذاشته شد و با وایر متصل به کرین آرام آرام شفت را می چرخانیم.

تذکر: روی ساپرت به وسیله ی تفلون های نیم دایره ای پوشیده شود. و برای راحتی حرکت شفت بین تفلون و شفت دستمالی آغشته به گریس کار گذاشته و عمل حرکت شفت در چند مرحله انجام می شود.

مرحله ی آخر برای رساندن سر seal و Flat به یکدیگر.

ابتدا باید همه sealها به هم برسد که فاصله ی مجاز طبق نقشه 10734-123550 0/5+0.5 (mm1) می باشد.

سیل زنی ادامه می دهیم تا محلی که cm2 مانده به نقطه ی شروع، seal دقت و حساسیت در مرحله ی آخر بسیار زیاد است و حتماً یک نفر از پایین سیلی را که در حال زدن است درون شیار خودش هدایت کرده و یا انبردست مخصوص seal را نگه داشته و اپراتور دیگر کار سیب زنی را به راحتی ادامه دهد.

وقتی که seal همه ی ردیف ها به cm2 نقطه ی شروع رسید با هدایت دست seal را به نقطه ی شروع نزدیک کرده و مازاد seal ها را با قیچی مخصوص قطع می کنیم و با تکان دادن سیل اضافی آن را از مابقی seal ها جدا می کنیم.

5-3 وضعیت قیچی:

در موقع قطع کردن seal قیچی باید عمود بر شفت و اهرم قفل کننده قیچی به سمت بالا باشد و سر seal را پایین نگه داشته و با فشار دادن دسته های قیچی محل مورد نظر را برش می زنیم.

نکته: اگر دو سر seal روی هم رسید کمی از سر seal قطع می کنیم تا به حد مورد مجاز برسد.

همه ی سیل ها به این وضعیت درآمده و در پایان کار تا cm2 باقی مانده seal و Flat را به درون شیار هدایت می کنیم و حال سر دو Flat را به همین ترتیب به یکدیگر می رسانیم.

در پایان با چکش پنماتیکی برروی seal و Flat می زنیم تا بر محل مورد نظر استوار بنشیند. حال با seal صاف کن سطح sealها را می کشیم تا صاف شود و پلیسه نداشته باشد.

و با سوهان نرم برروی محل های اتصال sealها می کشید تا پلیسه ای نماند.

6-3 نکته ها:

1-بر صاف کردن Flat، با سیل صاف کن سر Flat را گرفته و از دو سمت می کشیم و یا از یک سمت به گیره می بندیم و سمت دیگر را می کشیم.

2-محل هایی از Flat که تاپ زیاد خورده و نمی تواند صحیح در شیار بنشیند، کمی پایین ترش را با چکش حالت ضربه ای، کالک کرده، زمانی که Flat نشت از محل بالاتر از تاپ خوردن دوباره چکش پنوماتیکی را گذاشته و حرکت میدهیم. Flat در محل قرار گرفته و تصحیح می شود.

نکته: وزن شفت بعد از سیل خوردن ton1/33 می باشد.

نکته: نحوه ی باند کردن شفت بعد از سیل زنی و هدایت برای شستشو

نکته: در انتخاب نوع سیل و محل قرارگرفتن باید بسیار دقت کرد زیرا در بعضی بخش ها که ارتفاع سیل ها متفاوت است. مثل محل سگمنت های innercasing.

نکته: تیغه ی شکسته اره ی لنگ که سر آن را تیز کرده و برای درآوردن seal و Flat استفاده می شود.

7-3 نکات ایمنی

1-درهنگام سیل زنی هیچ گونه عجله ای نباید کرد چون هم برای اپراتور و هم برای قطعه کار خطر دارد.

2-از وسایل ایمنی از قبیل گوشی، مچ بند و دستکش مخصوص حتماً استفاده شود.

3-قبل از شروع کار فشار باد را برای دستگاه تنظیم نموده و تست کنید.

4-از شوخی کردن و گرفتن قلم دستگاه به سمت فردی و زدن ضربه اکیداً خودداری شود.

5-مراقبت های ویژه از دستگاه و قلم ها و واحد مراقبت.

 


از این که از سایت ما اقدام به دانلود فایل ” گزارش کارآموزی کارگاه شرکت زیمنس قسمت روتور ” نمودید تشکر می کنیم

هنگام دانلود فایل هایی که نیاز به پرداخت مبلغ دارند حتما ایمیل و شماره موبایل جهت پشتیبانی بهتر خریداران فایل وارد گردد.

فایل – گزارش کارآموزی کارگاه شرکت زیمنس قسمت روتور – با کلمات کلیدی زیر مشخص گردیده است:
کارگاه شرکت زیمنس قسمت روتور;تفاوت بلید F و TX;تفاوت بلیدهای R و L و روش شناسایی آن ها blade

جعبه دانلود

برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل


شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *